lipca 29, 2014

36.Niezwykłe bajki

Bajki z Auschwitz


Redakcja: Jadwiga Pinderska - Lech, 
Jarek Mensfelt
Wydawnictwo: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
Rok: 2009
ISBN: 978-83-60210-96-3
Strony: 99

Cytat: Bajki wykonane nielegalnie przez więźniów obozu Auschwitz, pisane z myślą o dzieciach, pełne nadziei i tęsknoty oraz ważnych i aktualnych do dziś wartości, dzięki tej publikacji trafią do rąk kolejnych pokoleń.  


Jedna z najbardziej niezwykłych książek, jakie miałam w rękach. Byłam w tym muzeum na kilkudniowym seminarium i gdy ją zobaczyłam musiałam kupić. Miejsce niezwykle dołujące, pełne smutku, strachu i śmierci. A jednak pomyślano o tych najmniejszych i stworzono dla nich bajki, aby choć przez chwilę móc stworzyć dla nich niezwykły świat na jaki zasłużyły. 


W książce znajdziecie zeskanowane strony oryginalnych bajek, prawdziwe książeczki są w gablocie i gdy zostanie ukończony prawdopodobnie będą do wglądu. W chwili obecnej można zapoznać się z nimi, dzięki tej publikacji, której całkowity dochód jest przeznaczony na konserwację baraku dziecięcego. W tym miejscu chciałam się jeszcze podzielić wspomnieniem z tego właśnie seminarium. Byliśmy w konserwatorium i pracownik pokazywał nam rzeczy przygotowane do konserwacji w tym właśnie dziecięce buty, w tym czasie również tłumaczył jak ciężko pracuje się przy przedmiotach należących do dzieci. Patrząc na nie mnie oganiał ogromny smutek, a gdy pomyślałam o tym iż każdy z nich musi je oczyszczać i godzinami patrzyć na te maleńkie buciki, czy ubrania, wiedząc co te dzieci spotkało. By na końcu zdać sobie sprawę ile tych dziecięcych rzeczy jest w obozie.

W każdym razie książkę polecam, gdyż bajki są niesamowite i powstały w tym bardzo złym miejscu. Cóż mogę jeszcze powiedzieć o książce, trzeba się z nią zapoznać.


Bajka o przygodach czarnego kurczątka
Bajka o zajączku,, lisie i kogutku
O wszystkim co żyje
Opowieści kota uczonego
Wesele w Osach Wielkich
Olbrzym samolub

I na okładce: Modlitwa

4 komentarze:

  1. Sam tytuł niezwykle zasmuca, ale na pewno warto sięgnąć po te bajki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale właśnie, iż powstały w takim miejscu są niezwykłe.

      Usuń
  2. Taka perełka literacka. Ale jednak trochę przygnębia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o tej pozycji. Mam nadzieję, że kiedyś na nią trafię.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 CzerwoneTrampki , Blogger