grudnia 09, 2013

49.Redagowanie od podstaw.


Jo Billingham

Redagowanie tekstów

wyd. PWN
s.135


Różnie to się w życiu układa, powielokroć nas zaskakuje. Mnie złapał na redagowaniu czasopisma studenckiego. Pisanie owszem ćwiczę, m.in. na blogu, jednak sprawdzanie czyjegoś tekstu nim umieszczę go w gazecie to zupełnie inna sprawa. Jakoś tak się skończyło, iż na szybko w ciągu dwóch tygodni musimy je złożyć. Niestety o redagowaniu wiem tyle co nic. Trzeba się szybko podszkolić.

Nie jestem na filologii gdzie zupełnie inaczej się pracuje z tekstem, niż na historii. Szybki kurs rozpoczęłam od Jo Billinghan i zupełnych podstaw. Dla laików to książka nawet dobrze skonstruowana, można rzec "łopatologicznie". Osobom obeznanym niekoniecznie polecam, gdyż podstawy nie są ich celem. Moja podróż z redagowaniem dopiero się zaczyna i książka może nie jest najlepsza, jednak daje jakieś podstawy. Wiem, iż jak sięgnę do dalszej literatury dotyczącej redagowania, poszczególne pojęcia będą dla mnie jasne i nie stracę czasu na szukaniu znaczenia w słowniku.

Wiele elementów jest powtarzanych przez autorkę, zastanawiałam się czy to specjalny zabieg, czy zaniedbanie redaktorskie. Jednakże uczymy się powtarzając pewny materiał i dla osób dopiero zagłębiających się w tajniki redagowania i pracy z tekstem wszelkiego rodzaju, będzie dobrym startem.

Należy od czegoś zacząć, może kolejne podręczniki, czy poradniki będą bardziej przydatne. Moja podróż się dopiero rozpoczęła i błądzę po omacku. Może ktoś zna jakieś dobre książki dotyczące pisania i redagowania tekstów?

6 komentarzy:

  1. Ja niestety nie znam, ponieważ nie używam; więc Ci nie pomogę :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nigdy nie byłam zainteresowana taką tematyką :(
    M.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam! Nie mogłam dodać komentarza w wyzwaniach dlatego wpisuje tutaj! Zostałaś dodana do Wyzwania Czytamy Polecane Książki. Jeśli uzupełnisz o link lub banerek wcześniejsze posty to dodam je do listy. Posty możesz dodać od 26-08-2013. Już dodałam Cię do obserwowanych i postaram się wpadać w wolnych chwilach. Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama zajmuję się redagowaniem technicznym książek, więc polecę Ci takie tytuły:

    "Typografia typowej książki" oraz "Edycja tekstów" Wolańskiego (to podręcznik podstawowy). Jest tego sporo, ale te polecam najbardziej.

    Zapraszam Cię przy okazji do mojego wyzwania czytelniczego http://przestrzenie-tekstu.blogspot.com/2013/12/klasyka-horroru-moje-wyzwanie-autorskie.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za polecone tytuły :) na konkurs pewnie się skuszę :)

      Usuń
  5. Też się nigdy nie zagłębiałam w ten temat, więc nie mogę pomóc:)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 CzerwoneTrampki , Blogger